Faucher pour faucheuses.
(c) Colette Raaymakers
Je vis cette Faucheuse. Elle était dans son champ.
Elle allait à grands pas moissonnant et fauchant,
Noir squelette laissant passer le crépuscule
Dans l’ombre où l’on dirait que tout tremble et recule,
L’homme suivait des yeux les lueurs de la faux.
Ik zag de maaister. Ze stond in het veld.
Ze maaide en oogstte of haar dagen waren geteId,
De invallende schemering had de donkere gedaante bereikt
En vanuit de schaduw, waar alles altijd bevend derwaarts wijkt,
Stond een man naar de blikkerende zeis te kijken.
Victor Hugo, les Contemplations: ‘Mors’ (1856)
Het hele gedicht van Victor Hugo, waarvan bovenstaande het begin is, gaat eigenlijk over de dood. In het Frans is de man-met-de-zeis vrouwelijk: la faucheuse. La faucheuse betekent ook de maaimachine – maar deze wordt in dit gedicht denkelijk niet bedoeld. Zeker ben ik er niet van, want reeds in 1830 zag de eerste grasmaaimachine het daglicht, door de Brit Edwin Beard Budding uitgevonden opdat het kortwieken van gazonnen, dat rond 1800 en vogue werd, niet meer met de arbeidsintensieve zeis hoefde te worden gedaan. Maar een maaimachine staat niet op ‘zijn/haar’ veld. We houden het er dus op dat met ‘la faucheuse’ een maaister wordt bedoeld, hoewel niemand heden ten dage dit woord zo zal vertalen. Want: vrouwen maaien nu eenmaal niet (sic). En een mannelijke maaier heet een ‘faucheur’. En zo past de gedateerde tekst van Victor Hugo goed bij het aanbieden van een cursus
‘Maaien met de zeis’, speciaal voor vrouwen.
Zondag 21 juli 2013 tot zondag 28 juli 2013
Doel.
De cursus heeft ten doel de deelnemers deelgenoot te maken van de geneugten van het maaien met de zeis, zoals daar zijn
HET OOR VAN DE MAAIER
Sjuu sjuu, het is de zeis
sjuu sjuu, het is de zeis door het koren
sjuu sjuu, het is de zeis
sjuu sjuu, het is de zeis door het koren
sjuu sjuu, het is de zeis
sjuu sjuu, het is de zeis door het koren
sjuu, het is de zeis
sjuu, het is de zeis door het koren
sjuu, het is de zeis
sjuu sjuu, het is de zeis
sjuu sjuu, het is de zeis door het koren
sjuu sjuu, het is de zeis
Uit: Ton van Reen, De straat is van de mannen (2007)
De monotonie van geluid en beweging maakt dat je in een bijna meditatieve of trance-achtige toestand komt – en dit alles op eigen kracht en zonder middelen. Ondertussen wordt er geproduceerd, hetgeen voor de westerse geest toch altijd een pré is (het Franse woord ‘pré’ betekent overigens ‘weide’).
Naast het geluid van de zeis is ook met enige regelmaat het geluid van het wetten van de zeis met een ‘strikel’ te horen. Het aanscherpen van de zeis vormt een mooie gelegenheid om wat uit te blazen en bij de gedane arbeid stil te staan.
De Zonnesteek.
Hij maaide zich door de ombuigende landen,
En dacht dat het nooit een einde nam:
Dat hij tegen de zon, als een slaande vlam
Staalblauw boven ’t koren kon blijven branden.
Het is inderdaad de ervaring van menige zeis-idioot, dat de activiteit zich niet zelden afspeelt in de zinderende hitte. Dit is niet voor niets: het gras of het koren moeten drogen en daarbij kun je wel wat zonnekracht gebruiken. Overigens snijdt de zeis het best vroeg in de ochtend, als het gras nog bedauwd is. Naarmate de zon langer schijnt vergt het meer techniek om het gras kort te krijgen: het heeft de neiging voor de zeis te wijken en om te buigen.
Voor vrouwen die het fijn vinden lichamelijk bezig te zijn in de buitenlucht en daarbij een oud ambacht te leren. Enige lichamelijke kracht, conditie en souplesse is vereist, want hoewel het maaien met een scherpe zeis idealiter niet veel kracht vraagt, geldt dit gegeven niet voor beginnelingen. Het gebrek aan techniek wordt vaak gecompenseerd door kracht. En je moet sowieso enige tijd lang met het gewicht van de zeis kunnen zwaaien.
Hoe?
Voor het maaien zijn we afhankelijk van het weer. Bij regen maaien we niet, al was het alleen maar om de zeisen te sparen. Op droge dagen hebben we een cursusaanbod van drie uur ’s ochtends en drie uur ’s middags. Daarvan ben je misschien twee uur per dag aan het maaien en voor de rest aan het harken, schudden, op kruiwagens laden en vervoeren. Dit is voor beginners het maximum, willen ze geen blessures ontwikkelen. Voor koffie op het veld, lunch of picknick ter plaatse en thee wordt gezorgd. Avondeten bereiden we in overleg met elkaar op de buitenkeuken, met ingrediënten uit de biologische moestuin.
Een gemiddelde dag ziet er dan zo uit:
8.00-9.30 Landarbeid, tussen de deelnemers onderling te verdelen in maaien, harken, opladen en wegbrengen.
9.30-10.30 Koffie en rust op het land. Landarbeiders vroeger, die veelal van Duitsland naar Nederland trokken en de ‘Poepen’ of ‘Hannekemaaiers’ werden genoemd, deden dan niet zelden een tukje.
10.30-12.00 Landarbeid, zie boven.
13.30-14.30 Lunch/picknick.
14.30-15.00 Landarbeid.
15.00-16.00 Thee
16.00-17.30 Landarbeid.
Rond 20.00 Avondeten.
Afhankelijk van het weer zijn er in de week één ochtend en één middag om te fourageren. Daarnaast één dag rust.
Er zijn diverse zeisen aanwezig van verschillende afmetingen. We beginnen met zeer korte zeisen op een makkelijk te snijden gewas, zoals brandnetels. Naarmate we vorderen worden de zeisen langer en het gewas moeilijker. Aan het eind van de week mag je een lange traditionele zeis met een houten steel uitproberen. Zo mogelijk sluiten we de week af met een kampvuur.
Kosten.
Kampeerders 250€, d.i. inclusief gebruik van de douche.
Huurders van gîte of chambre d’amies: 350€.